neděle 10. března 2013

Překládaný makový věnec aneb když závin rozkvete...


Před několika dny vyšlo březnové číslo mého oblíbeného
časopisu Knihovnička - recepty
a v něm nádherný nápad na obměnu makového závinu.
Protože naprosto zbožňuju vše makové,
dala jsem se hned do zkoušení nového receptu.
Vypadá trochu složitě, ale nakonec to nic není.
Makový věnec či květ vypadá jako rozkvetlý koláč.


                 
 
           
             ... před a po upečení ...

                                  
                                                                



... a kromě pečení jsem se o víkendu věnovala i háčkování, ale to zase někdy příště,
zatím toho moc na ukazování není.


Překládaný makový věnec
30 g droždí, 350 g hladké mouky, 50 g krupicového cukru, špetka soli,
1 žloutek, 50 g rozpuštěného másla, 150 ml mléka,
náplň:
150 g mletého máku, 100 ml mléka, 2 lžíce krupicového cukru,
2 lžíce medu, 2 lžíce strouhaného perníku na zahuštění
(pokud je potřeba - já nezahušťovala),
sladká smetana na potření

Nejprve připravte makovou náplň: Dobře umletý mák spařte horkým mlékem
a nechte ho za stálého míchání provařit (rychle se připaluje).
Po odstavení vmíchejte do hmoty cukr, med a prozvýraznění chuti a na zahuštění
perník (já nedávala).
Já zadělávala těsto v pekárně, ale kdo nemá rozetře  v menší misce
droždí s 1 lžící cukru, lžící mouky a trochou vlažného mléka kvásek.
V míse mezitím smíchejte mouku s cukrem a špetkou soli,
přidejte vykynutý kvásek, žloutek, rozpuštěné máslo a vše zadělejte
vlažným mlékem. Důkladně propracované těsto přikryjte a nechte na teplém
místě kynout. Po vykynutí těsto ještě jednou lehce propracujte
a na pomoučeném vále vyválejte velký obdélníkový plát, který
potřete zchladlou makovou náplní.
Po délce pak vše zarolujte, nezaložené okraje odkrojte a konce spojte.
Věnec přeložte na plech s papírem, vastříhněte ho nůžkami
hluboko do po vnějším obvodu na 30 stejně širokých dílků.
Vždy jeden pak uchopte a přehněte směrem do středu věnce, zatímco další dva
nechte na místě, pouze je mírně pootočte. Takto upravte postupně
celý věnec a do jeho středu vložte jeden z odkrojených konců.
Nechte věnec ještě chvilku nakynout, potom povrch potřete smetanou
a vložte do trouby vyhřáté na 180°C po dobu asi 20 až 30 minut.

    

Nenechte se zmátnout, já dělala dva koláče (jeden domů a druhý pro mé
mlsné kolegyně v práci) a každý koláč je skládaný trochu jinak.
U toho prvního jsem střídala jeden plátek dovnitř, druhý ven a u druhého
věnce je to podle popisu v receptu - jeden plátek dovnitř a dva nechat venku.





10 komentářů:

  1. Hmm, vypadá dobře koláček:-))
    Ajka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Ajko, moc děkuji za návštěvu. Vždy mi uděláš radost.
      Anna

      Vymazat
  2. Jééé, vypadá zajímavě.
    Aničko, vše jsem pročetla a brzy ho vyzkouším. Jenom musím koupit mák. Děkuju za podrobný návod k rozkvetlému závinu i za recept.
    PS: juknu do záložek a když najdu popis na motýlky, písnu Ti mail. Jenom jsem si popis opět upravila...zjednodušila, ale to ti pak konkrétně napíši. Ahojky a díky za návštěvu u mě na blogu.
    Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni to by jsi byla naprosto úžasná. Já k tobě chodím strašně ráda. Koláč určitě vyzkoušej, my měli boule za ušima. Jsem ráda, že jsi mě navštívila.
      Anna

      Vymazat
  3. dostala jsem od kamarádky odkaz na tvoje stránky, a jsem nadšená, určitě se do něčeho pustím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě moc těší a budu ráda, když tě čímkoliv inspiruji. Moc děkuji za milá slova Anny

      Vymazat
  4. Hrozně dobrý!Všichni si pochvalovali :-)

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu na mém blogu a milé komentáře. Anna